Informację na ten temat otrzymaliśmy z serwisu Niebezpiecznik. Przekazujemy ją, aby Cię ostrzec i doradzić, co zrobić. Ta sytuacja nie musi dotyczyć Ciebie, ale warto o niej wiedzieć, by móc prawidłowo zareagować i nie dać się oszukać.
Ułatwienia dostępu
Informację na ten temat otrzymaliśmy z serwisu Niebezpiecznik. Przekazujemy ją, aby Cię ostrzec i doradzić, co zrobić. Ta sytuacja nie musi dotyczyć Ciebie, ale warto o niej wiedzieć, by móc prawidłowo zareagować i nie dać się oszukać.
Miejsce pracy: Świdwin
Region: zachodniopomorskie
Krajowy Związek Banków Spółdzielczych objął patronatem honorowym tegoroczną edycję Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa (ECSM 2025) – ogólnoeuropejskiej kampanii edukacyjnej poświęconej podnoszeniu świadomości na temat zagrożeń w sieci i bezpiecznego korzystania z internetu.
Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa to inicjatywa zainicjowana w 2012 roku przez Agencję Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) we współpracy z Komisją Europejską. Jej celem jest edukacja i promowanie wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród użytkowników internetu – zarówno osób prywatnych, jak i organizacji. W Polsce za koordynację działań odpowiada Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB).
Miejsce pracy: Świdwin
Region: zachodniopomorskie
Czy zdarzyło Ci się dostać nagłą wiadomość od znajomego na Facebooku czy Instagramie z prośbą o pilny przelew lub przesłanie kodu BLIK? Jeśli tak – uważaj. To może być sprytna sztuczka cyberprzestępców, którzy coraz częściej przejmują konta w mediach społecznościowych, aby wyłudzać pieniądze.
Cyberprzestępcy doskonale oponowali umiejętność prowadzenia gry psychologicznej i stosowanie metod socjotechnicznych. Kolejny opisywany przez nas schemat znany pod nazwą „na zgubiony telefon”, świetnie to obrazuje.
Jak przebiega ten rodzaj oszustwa?
Oszuści podszywając się pod członków rodziny przesyłają wiadomości SMS, prosząc o kontakt przez WhatsApp. W treści wiadomości zawarty jest link, nie jest to jednak link phishingowy, prowadzi on bezpośrednio do rozmowy na komunikatorze. Oszuści informują o rzekomych problemach z telefonem, nowym numerze telefonu i proszą o pilny kontakt (rys. 1-4).