Ułatwienia dostępu

Ostrzeżenia BIK: oszustwo z mailami od "GOV.PL"

Informację na ten temat otrzymaliśmy z serwisu Niebezpiecznik. Przekazujemy ją, aby Cię ostrzec i doradzić, co zrobić. Ta sytuacja nie musi dotyczyć Ciebie, ale warto o niej wiedzieć, by móc prawidłowo zareagować i nie dać się oszukać.

O co chodzi?

Cyberprzestępcy rozsyłają fałszywe wiadomości e-mail, które podszywają się pod rządowy portal gov[.]pl. Wiadomości te mają wzbudzić niepokój i skłonić odbiorców do kontaktu telefonicznego z oszustami. Nie dzwoń pod podany numer! Celem jest kradzież Twoich pieniędzy.

 

Na czym polega oszustwo?

  • Wiadomości nie są wysyłane z adresów w domenie gov[.]pl. Nadawcą są przypadkowe adresy e-mail, które w nazwie zawierają frazę "GOV[.]PL", np. Gоv.рl <jolanta.limanauskiene @ remax[.]lt>
  • Treść sugeruje, że ktoś zalogował się na Twój Profil Zaufany i zachęca do kontaktu z "pomocą techniczną" pod numerem +48 221 732 047. Uwaga: nr telefonu może ulec zmianie.
  • Po wykonaniu połączenia oszust informuje o rzekomym wyłudzeniu kredytu i przekazuje rozmowę do "specjalnej komórki bezpieczeństwa banku".
  • Kolejny oszust, podający się za pracownika banku, próbuje nakłonić Cię do wykonania operacji na koncie — w rzeczywistości mających na celu kradzież środków.

 

Pamiętaj!

  • Nie wykonuj żadnych operacji na swoim koncie bankowym na polecenie nieznanych osób.
  • Jeśli zdarzy się tak, że wykonasz polecenia oszusta, natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem.
  • Upewnij się, że masz aktywne dwuskładnikowe uwierzytelnienie w Profilu Zaufanym.
  • Weryfikuj dokładnie adres nadawcy maila, aby mieć pewność, że pochodzi on od danej firmy lub instytucji.

 

Ostrzeż bliskich i znajomych, szczególnie osoby starsze, które mogą być bardziej podatne na manipulację.