Policja i FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich odnotowują przypadki oszustw z wykorzystaniem zaawansowanej manipulacji polegającej na podszywaniu się pod osoby bliskie np. pod wnuczka lub pod inne osoby będące przedstawicielami instytucji zaufania publicznego, w tym policjantów czy pracowników banków, wywołując silny stan niepokoju w celu wyłudzenia pieniędzy.
13 lutego br. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) ogłosił, że WIRON stał się wskaźnikiem referencyjnym stopy procentowej – na podstawie unijnego rozporządzenia BMR*.
Banki mogą stosować wskaźnik referencyjny WIRON do określenia stopy oprocentowania kredytów i instrumentów finansowych. Zmiany, które odnoszą się do poszczególnych produktów bankowych, będą publikowane na bieżąco.
Przez zmieniający się świat często jesteśmy zmuszani do załatwiania spraw elektronicznie. Wielu seniorów radzi sobie z tym bardzo dobrze. Są jednak tacy, którzy w świecie cyfrowym nie znajdują dla siebie miejsca, lub poruszają się w nim bez świadomości niebezpieczeństw. Dlatego piszemy o zagrożeniach w cyberprzestrzeni, bezpiecznym korzystaniu ze sklepów internetowych, higienie systemów płatniczych, a nawet oszustwach i metodach manipulacji.
Ponownie ostrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników banku. Przestępcy pod pretekstem weryfikacji podejrzanej transakcji, namawiają do instalacji aplikacji, np. Any Desk czy TeamViewer. Dzięki niej mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem, z którego korzystasz.
Jeśli złożysz prawidłowo wypełniony wniosek z wymaganymi dokumentami na okres od 1 czerwca 2023 r. do 31 maja 2024 r.:
Spoofing czyli fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki lub inne instytucje zaufania publicznego takie jak Związek Banków Polskich, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, …! Uważaj na połączenia telefoniczne, w których oszuści podszywają się pod pracownika banku lub inną osobę godną zaufania (np. pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, pracownika Zespołu Bezpieczeństwa Banków w Związku Banków Polskich, czy policjanta). Podczas fałszywego połączenia na Twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji.
Przestępca będzie wpływał na Twoje emocje w celu wprowadzenia Ciebie w stan poczucia zagrożenia, zaniepokojenia, zmartwienia lub zaciekawienia. Oszust będzie rozmawiał z Tobą w języku ukraińskim, rosyjskim, rzadziej polskim.
Celem jest pozyskanie poufnych informacji (loginu i hasła do bankowości internetowej, kodów BLIK, danych dotyczących karty płatniczej) lub nakłonienie Ciebie do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do Twojego komputera lub telefonu).
- Webinarium CEDUR 20 stycznia 2023 roku
- Uważaj na kontakt telefoniczny, sms’owy i mailowy ze strony oszustów o rzekomo zagrożonych Twoich oszczędnościach w banku
- Stracisz dane, stracisz pieniądze!
- Ostrzegamy przed stronami, które podszywają się pod SGB24
- Bezpieczne zakupy przedświąteczne – poradnik
- Ostrzegamy przed fałszywymi ofertami sprzedaży
- Seniorze nie daj się !
- Wakacje Kredytowe - harmonogramy spłat
- Bezpłatne szkolenie - Cyberbezpieczeństwo – w życiu, firmie i Twoich finansach
- Październik Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa