Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku. Obecnie z reguły są to osoby o wschodnio brzmiącym akcencie. Podają się za pracowników SGB-Banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji i proszą o instalację oprogramowania Any Desk.

Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania czy narzędzia autoryzacyjnego lub Twoich innych, równie cennych danych.

Ostrzegamy o masowo rozsyłanych SMS-ach, które informują o skierowaniu na kwarantannę, zgubionych dokumentach oraz o wygranej w loterii narodowej. Oto przykłady wiadomości :

Wiadomości zachęcają do kliknięcia w link do strony nakłaniającej do pobrania fałszywej aplikacji Flash Player.

Jeśli zainstalujesz aplikację z linku, zainfekujesz swój smartfon z systemem Android złośliwym oprogramowaniem. W efekcie oszuści uzyskają dostęp do wrażliwych danych z Twojego telefonu, m.in. danych uwierzytelniających do bankowości mobilnej.

Pamiętaj, że samo kliknięcie w link z wiadomości SMS – bez pobrania i zainstalowania aplikacji, nie stanowi zagrożenia dla Twojego telefonu. Jeśli jednak aplikacja została przez Ciebie zainstalowana, to jak najszybciej wyłącz smartfon. Następnie z innego telefonu skontaktuj się z Infolinią SGB: 800 88 88 88.

Zachowaj czujność i uważaj na fałszywe SMS-y. Warto ostrzec również rodzinę i znajomych.

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:

  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)

 

Ostrzegamy o kampaniach phishingowych, które wykorzystują złośliwe oprogramowanie oparte na luce w oprogramowaniu Microsoft Office (CVE-2021-40444).

Atakujący mogą próbować nakłaniać użytkowników do uruchomienia złośliwego pliku, korzystając z metod opartych na socjotechnice. Najczęściej stosowaną metodą jest atak polegający na rozsyłaniu e-mailowych wiadomości ze złośliwym załącznikiem lub linkiem do pobrania złośliwej treści.

Mogą to być e-maile podszywające się pod istniejące – zaufane organizacje, a także wiadomości, których celem jest np. zainteresowanie odbiorcy.

Jeśli uruchomisz plik zawierający złośliwe oprogramowanie, zainfekujesz urządzenie i umożliwisz wykonanie dowolnego kodu na swoim komputerze. W praktyce doprowadzi to do przejęcia Twojej stacji roboczej przez atakujących.

Prosimy – zachowaj szczególną ostrożności podczas otwierania korespondencji elektronicznej, zwłaszcza załączników i linków. Nie otwieraj i usuwaj wiadomości, które budzą Twoje podejrzenia.

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:

  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)

Informujemy, że w dalszym ciągu pojawiają się strony, za pośrednictwem których przestępcy podszywają się pod stronę Bankowości Internetowej SGB24.

Ostrzegamy przed kampanią, w której przestępcy rozsyłają fałszywe SMS-y informujące o zatrzymaniu przesyłki przez służby celne.

Linki znajdujące się w SMS-ach kierują do strony, która udaje firmę kurierską i „zachęca” do pobrania aplikacji śledzącej przesyłkę.

W rzeczywistości aplikacja to szkodliwe oprogramowanie, które umożliwia atakującym m.in. przejmowanie funkcji wysyłania i odbierania wiadomości SMS w celu kradzieży środków z konta bankowego.

W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:

  • 800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)

Ponownie ostrzegamy przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS. Jak to robią? Informują rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości. Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by w Waszym telefonie wyświetlił się numer infolinii Banku lub zaufanego pracownika Banku! Dla uwiarygodnienia swojej legendy mogą podawać się za pracowników IT lub bezpieczeństwa.

Ostrzegamy przed próbami oszustw przy inwestowaniu w kryptowaluty oraz na rynkach Forex i zachęcamy do zapoznania się z komunikatem Komendy Głównej Policji i FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP:

Odebrałeś telefon od nieznajomego, który podaje się za pracownika „działu technicznego” Banku? Wypytuje Cię o poufne dane Twojej karty płatniczej czy prosi o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej? Nakłania do instalacji programu do zdalnej obsługi Twojego urządzenia, z którego logujesz się do bankowości elektronicznej? A na brak zgody na taką instalację informuje, że poniesiesz tego skutki, że będziesz odpowiadał za utratę pieniędzy? Podczas rozmowy przekonuje, że Twoje pieniądze nie są bezpieczne, bez interwencji „pracownika działu technicznego”? Wypytuje przy tej okazji o Twoje dokumenty, zwyczaje zakupowe?

Możesz być pewny, że to oszustwo! Przestępcy potrzebują tych informacji, by dostać się do Twoich pieniędzy z rachunku, a nawet ukraść Twoją tożsamość, by móc potem zawierać umowy kredytowe w Twoim imieniu.

Pamiętaj, że oszuści, aby wzbudzić swoją wiarygodność, mogą nawet podszyć się pod prawdziwy numer telefonu z Banku. 

Zbliżający się okres Świąt to czas, w którym pojawiają się różnego rodzaju fałszywe sklepy internetowe. Celem takich działań, pod pretekstem sprzedaży produktów (często po bardzo atrakcyjnych cenach), jest np. wyłudzenie danych kart płatniczych.

  • Najpierw pomyśl, potem… nie rób!

Chcesz sprzedać swój towar za pomocą popularnego serwisu internetowego np. OLX? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu. Kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:

Ostrzegamy przed kolejną odsłoną manipulacji przestępców stosowanej wobec Klientów Banków.

Pod pretekstem zawieszenia konta u powszechnie znanego dystrybutora filmów Netflix, oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do przekazania danych umożliwiających dokonanie oszukańczych transakcji kartowych.

Informujemy, że w dalszym ciągu pojawiają się strony, za pośrednictwem których przestępcy podszywają się pod stronę Bankowości Internetowej SGB24.

Początek października to również początek europejskiej kampanii służącej zwiększeniu świadomości i wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa. W Polsce kampanię koordynuje Państwowy Instytut Badawczy NASK. W wydarzenie w tym roku włącza się Krajowy Związek Banków Spółdzielczych wraz z bankami spółdzielczymi. Przez październik na stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych banków spółdzielczych oraz KZBS będą publikowane artykuły, nagrania wideo oraz grafiki edukacyjne związane z cyberbezpieczeństwem.

Kontakt

Pomorski Bank Spółdzielczy w Świdwinie

ul. Niedziałkowskiego 5
78-300 Świdwin
tel. 94 366 64 00
fax. 94 365 22 42

 

Terminale Płatnicze

Infolinia 800 88 88 88
Bankomaty SGB
Zastrzeganie kart (22) 515 31 50
Kursy walut
Komunikaty