Ponownie ostrzegamy przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS. Jak to robią? Informują rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości. Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by w Waszym telefonie wyświetlił się numer infolinii Banku lub zaufanego pracownika Banku! Dla uwiarygodnienia swojej legendy mogą podawać się za pracowników IT lub bezpieczeństwa.
Ostrzegamy przed próbami oszustw przy inwestowaniu w kryptowaluty oraz na rynkach Forex i zachęcamy do zapoznania się z komunikatem Komendy Głównej Policji i FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP:
Odebrałeś telefon od nieznajomego, który podaje się za pracownika „działu technicznego” Banku? Wypytuje Cię o poufne dane Twojej karty płatniczej czy prosi o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej? Nakłania do instalacji programu do zdalnej obsługi Twojego urządzenia, z którego logujesz się do bankowości elektronicznej? A na brak zgody na taką instalację informuje, że poniesiesz tego skutki, że będziesz odpowiadał za utratę pieniędzy? Podczas rozmowy przekonuje, że Twoje pieniądze nie są bezpieczne, bez interwencji „pracownika działu technicznego”? Wypytuje przy tej okazji o Twoje dokumenty, zwyczaje zakupowe?
Możesz być pewny, że to oszustwo! Przestępcy potrzebują tych informacji, by dostać się do Twoich pieniędzy z rachunku, a nawet ukraść Twoją tożsamość, by móc potem zawierać umowy kredytowe w Twoim imieniu.
Pamiętaj, że oszuści, aby wzbudzić swoją wiarygodność, mogą nawet podszyć się pod prawdziwy numer telefonu z Banku.
Zbliżający się okres Świąt to czas, w którym pojawiają się różnego rodzaju fałszywe sklepy internetowe. Celem takich działań, pod pretekstem sprzedaży produktów (często po bardzo atrakcyjnych cenach), jest np. wyłudzenie danych kart płatniczych.
- Najpierw pomyśl, potem… nie rób!
Chcesz sprzedać swój towar za pomocą popularnego serwisu internetowego np. OLX? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu. Kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:
Ostrzegamy przed kolejną odsłoną manipulacji przestępców stosowanej wobec Klientów Banków.
Pod pretekstem zawieszenia konta u powszechnie znanego dystrybutora filmów Netflix, oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do przekazania danych umożliwiających dokonanie oszukańczych transakcji kartowych.